تبیان، دستیار زندگی
یك گزارش درباره حاشیه های حرفه ای سالیان اخیر فریبرز عرب نیا. نتیجه شاخ به شاخ شدن این بازیگر با پروژه ها چه بوده؟ به نفع او تمام شده یا ضرر؟ دود انصراف از «ماه تی تی » به چشم او می رود یا داود میرباقری؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتش بر كارنامه خویش؟

یك گزارش درباره حاشیه های حرفه ای سالیان اخیر فریبرز عرب نیا. نتیجه شاخ به شاخ شدن این بازیگر با پروژه ها چه بوده؟ به نفع او تمام شده یا ضرر؟ دود انصراف از «ماه تی تی » به چشم او می رود یا داود میرباقری؟

بخش سینما و تلویزیون تبیان
عرب نیا

ما كه وسط ماجرا نیستیم تا بدانیم حق با فریبرز عرب نیا است یا نه. خودش یك چیز می گوید و طرف مجادله چیزی دیگر. داور    هم نیستیم كه بخواهیم به یك نفر حق بدهیم و آن یكی را محكوم كنیم. بنای این نوشتار دو چیز است: مرور همه دعواهای سالیان اخیر جناب عرب نیا و نیز سنجش عیاركارنامه او. این بازیگر هفته پیش از «ماه تی تی» انصراف داد و همین شد مبنای تدوین این گزارش. شیوه عرب نیا در برخود سخت گیرانه با پروژه ها وزن كارنامه اش را بالا برده یا به آن ضربه زده؟ عدم همكاری با «ماه تی تی» به ضرر او است یا میرباقری؟ با چارچوب غیر قابل مخدوش عرب نیا در سینمای ایران كارایی دارد؟ این گزارش را بخوانید.

حاشیه پیش از تولید

* نام پروژه: ماه تی تی
* ماجرا چه بود؟ از سال پیش زمزمه هایی به گوش می رسید كه عرب نیا قرار است در سریال شبكه خانگی داود میرباقری نقش سردار ایرانی را بازی كند. اواخر فروردین ماه این خبر رسمیت یافت اما بعد از آن خبری از پیشرفت سریال در رسانه ها دیده نشد.
* چرا انصراف داد؟ عرب نیا هفته گذشته در صفحه شخصی اش دلیل كناره گیری از «ماه تی تی»را به تفصیل شرح داد. خلاصه اش این است كه تهیه كننده متقبل شده بوده از پس تعهد مالی بر بیاید اما این اتفاق رخ نداده و عرب نیا هم از این بابت متضرر شده. پس برای اجتناب از بروز مشكلات آتی ، خیلی محترمانه و با درك متقابل از «ماه تی تی» كنار رفته.
* نتیجه چه شد؟ داود میرباقری دنبال جایگزین فریبرز عرب نیا است تا امكان همكاری این دو بعد از «مختارنامه» فراهم نشود.

حاشیه در طول تولید

*  نام پروژه : چ
* ماجرا چه بود؟ همه چیز در «چ» خوب پیش می رفت ، گریم شهید چمران بر چهره فریبرز عرب نیا خوش نشست اما  در میانه تولید، اختلاف نظر عرب نیا و ابراهیم حاتمی کیا شروع می شود تا جایی كه حتی كارگردان تصمیم به تغییر بازیگر نقش اصلی می گیرد. دعوا فیصله می یابد اما عرب نیا در سکانس پایانی حاضر نمی شود و حاتمی کیا صحنه را به شکلی دیگر ضبط می كند. 

عرب نیا این فرصت را داشت كه در یك سریال شبكه خانگی تحت هدایت كارگردانی به نام داود میرباقری وزن كارنامه اش را بالا ببرد اما ظاهرا برای او پیاده كردن عین به عین مفاد قرارداد مهم تر از نقش است

* چرا انصراف داد؟ عرب نیا به خاطر اختلاف با حاتمی كیا از پروژه انصراف نداد بلكه بهانه اش اتمام قرارداد بود. همچنین شنیده می شد این بازیگر بخاطر تعویق پرداخت هایش بشدت شاكی است.
* نتیجه چه شد؟ فیلم اكران شد اما هرگز خبری از عرب نیا در نشست ها و گفت و گوها نبود. خام دستانه است اگر نپذیریم این اختلاف روی بازی او سایه ننداخته. نقش چمران حیف نشد؟!

حاشیه در طول تولید

*نام پروژه : سریال«رنگ شب»
* ماجرا چه بود؟ عرب نیا با وسواس خاصی مینی سریال «رنگ شب» را می ساخت ؛ از آن سو كمبود بودجه روند تولید را دوچندان می كرد. همزمان تهیه كننده سریال علت را در سفر عرب نیا دانست و او را به واكنش واداشت.
* پاسخ عرب نیا: در بخشی از جوابیه او كنایه ای به مشكل مالی زده شده اما چون این جا كارگردان است و نه بازیگر شرایط را می پذیرد: برای ما و علاقه مندان کار کاملا قابل فهم و پذیرش است چرا که تنگناهای اقتصادی کشور بر هیچ کس از جمله ما پوشیده نیست و قرار هم نیست این تنگناها ما را از پا بیاندازد. پس به یاری حق متعال همه ما خدمتکاران «رنگ شک» در حالت «حاضر در وطن و منتظر البودجه» هستیم و ملالی هم نیست جز کمبود آرامش و فضای دلچسب حرفه ای!!
* نتیجه چه شد؟ سریال روی آنتن رفت اما به خاطر كیفیت پایین توفیقی بدست نیارود .

حاشیه پس از تولید

*نام پروژه : آخرین بار كی سحر رو دیدی؟
* ماجرا چه بود؟ بعد از پایان فیلمبرداری «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» سعید عصمتی ادعا كرد به خاطر فریبرز عرب نیا پروژه مدتی متوقف شده بوده:« اولین توقف زمانی بود که فریبرز عرب نیا پیش از سررسید قسط شان از ما پول خواست و گفت اگر پول نگیرم نمی آیم و ما هم قبول نکردیم.»
* نتیجه چه شد؟ عرب نیا این ماجرا را تکذیب کرد اما عصمتی دعوا را به خانه سینما برد. نتیجه هم به نفع عرب نیا بود. آن طور كه از گفته های عصمتی برمی آید عرب نیا برای ادامه بازی در «آخرین بار كی سحر را دیدی؟» دستمزد نگرفته.

با شیوه عرب نیا می توان كار كرد؟

تا این جا می توانید متوجه شوید كه سهم عرب نیا از حواشی ایجاد شده برای پروژه ها چه بوده و كجاها سهمی در آن ها نداشته. باز هم تكرار می كنیم دنبال داوری نیستیم ولی یك سوال به ذهن متبادر می شود كه آیا با چارچوب دقیق فریبرز عرب نیا می توان در سینمای ایران كار كرد؟ او حق دارد همه چیز در جای خودش قرار بگیرد و بداند كی وارد پروژه می شود كی خارج. اما آیا اتفاقات غیر طبیعی را می توان مدیریت كرد؟ گیریم همه چیز طبق برنامه انجام شود اگر عاملی پیش بینی نشده، پروژه را به تاخیر بیندازد باید آن را رها كرد؟ مشخصا درباره «چ» ؛ آیا این نقش برای عرب نیا مهم نبود كه ناملایمات احتمالی را تحمل كند و تا آخر بماند؟

عیار كارنامه عرب نیا

حالا بیایید مرور كنیم كارنامه سال های اخیر او را تا متوجه شویم انصراف از همكاری با داود میرباقری به ضررش تمام می شود یا نه؟ نقاط عطف كارنامه سینمایی او «ضیافت»، «سلطان»و «شوكران» است. چند سال از این فیلم انتخاب های عرب نیا معمولی اند تا نوبت به «مختارنامه» می رسد. او ملزم بوده نقشی دیگر نپذیرد و البته مزد آن را با شاه نقش مختار گرفت. حالا او   نپیش عامه مردم با این شاه نقش شناخته می شود. عرب نیا در بازگشت مجدد به سینما نگاه سخت گیرانه را ندارد و نتیجه اش می شود فیلم هایی ضعیف  چون:«طاووس های بی پر»،  «صندلی خالی»، «شكلات داغ» ، «خاك و آتش»، «پنهان» و «پرتقال خونی». فیلم «چ» در چنین شرایطی به او پیشنهاد می شود و عرب نیا شانس دارد خود را با شاه نقشی دیگر به سینما ثابت كند. حواشی ایجاد شده و مجادله او با ابراهیم حاتمی كیا اما این فرصت را از او می گیرد.

میرباقری ضرر می كند یا عرب نیا؟

همكاری دوباره فریبرز عرب نیا و داود میرباقری یعنی هم بازیگر منتفع است و هم كارگردان. این حكم به خاطر تجربه موفق آن ها در «مختارنامه» است. با این حال كیست كه نداند برای بهترین بازیگران دنیا مهم ایجاد بستر مناسب برای عرض اندام است. میرباقری كارگردان توانمندی است كه یكی از برگ برنده هایش گرفتن بازی از بازیگران است. همین می شود كه در دو سریال «شاهگوش» و «دندون طلا» همه بهترین بازی های سال های اخیر خود را به نمایش می گذارند. عرب نیا این فرصت را داشت كه در یك سریال شبكه خانگی تحت هدایت كارگردانی به نام داود میرباقری وزن كارنامه اش را بالا ببرد اما ظاهرا برای او پیاده كردن عین به عین مفاد قرارداد مهم تر از نقش است.   


منبع: هفت صبح